stina nilsson

Vad är Stina Nilssons förmögenhet

Erik Malmberg
Erik Malmberg
7 november 2025
Vad är Stina Nilssons förmögenhet

Stina Nilsson är en av Sveriges största idrottsstjärnor. Hon är född i Malung 1993 och har vunnit flera OS-medaljer, inklusive OS-guld. Men det intressanta är inte bara hennes medaljer det är hur hon har byggt sin ekonomi. Stina Nilsson förmögenhet uppskattas till cirka 10 miljoner kronor, och pengarna kommer från flera helt olika håll (vilket är ganska smart egentligen). Hon tjänar pengar på tävlingar, från sponsorer och genom sitt eget företag. Det gör henne till ett bra exempel på hur man kan skapa en stabil ekonomi när man är idrottare.

Från längdskidåkning till flera inkomstkällor

Stina Nilsson tjänar pengar på många olika sätt. Under säsongen 2024/2025 fick hon 459 437 kronor bara i prispengar från tävlingar. Det låter mycket, men de är bara en del av hennes inkomster. När hon vinner stora maratonlopp som Birkebeinerrennet eller Marcialonga kan hon tjäna mellan 100 000 och 130 000 kronor per lopp. Utöver det får hon pengar från sponsorer och bonusar. Hon driver också sitt eget företag, Stina Nilsson Ski AB, som omsatte nästan 3,7 miljoner kronor år 2022. Genom att ha flera inkomstkällor är hon inte beroende av bara ett sätt att tjäna pengar.

Hur hon investerar sin förmögenhet smart

Det räcker inte bara att tjäna pengar man måste också göra kloka val med dem. Stina Nilsson har köpt ett drömhus vid en sjö i Malung. Huset är 165 kvadratmeter stort och har både relaxavdelning och sjöutsikt (ganska fint, typ). Det är ett exempel på hur hon investerar i egendom. Hennes företag gjorde en vinst på 1,3 miljoner kronor år 2022 vilket visar att hon är duktig på att förvalta pengar. Hon använder sina framgångar som idrottare för att växa ekonomiskt. Genom att fokusera på långsiktiga investeringar bygger hon en stabil grund för framtiden.

Stina Nilsson visar att man kan kombinera idrottsprestationer med smart affärsverksamhet. Hon fokuserar på att vinna tävlingar något som ger både pengar och prestige. Det lockar sponsorer och ökar hennes värde på marknaden. Hennes utveckling från längdskidåkning till skidskytte och tillbaka igen har bara ökat intresset för henne. Om du vill följa liknande vägar är det viktigt att bygga sitt eget varumärke, vara aktiv på sociala medier och tänka långsiktigt både när det gäller prestationer och ekonomi. Stina Nilssons fokus ligger på fortsatta framgångar något som direkt påverkar hennes förmögenhet positivt framöver.

Dela: